Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Treasury Notice 2023-11'.

 
 
 
Instruktion 
 
 
 
 
2023-10-03 
 
Fi2023/00342         
 
Finansdepartementet 
 
 
Skatte- och tullavdelningen 
  
 
 
Instruktion inför möte i arbetsgruppen för skattefrågor, hög nivå, 
onsdag den 4 oktober 2023 
 
 
 
 

Dagordning och mötesdokument HLWP den 4 oktober 2023 
Dagordning: CM 4366/23 
Kommenterad dagordning: WK 12200/2023 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  
 
 
 
DP 4. Övriga frågor 
 
FATCA 
- Utbyte av åsikter 
 
 
  
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 

 



 
 
 
 
  
 
 
 
  
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
10 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12 
 

Dagordningspunkt 4: Övriga frågor 
 

FATCA 
1. Huvudbudskap och handlingslinje 
SE kan lyssna av eventuella synpunkter från andra medlemsstater. 
2. Bakgrund 
Medlemsstaterna har i flera rundor haft 
 
 
  
Svårigheterna gör sig framför allt gällande med avseende på befintliga 
konton. FATCA-avtalen enligt modell 1 innehöll från början ett undantag 
från kravet på amerikanska TIN-nummer för befintliga konton. Undantaget 
gällde dock bara för rapportering avseende kalenderåren fram till och med 
2017. Därefter skulle det alltså gälla ett absolut krav på att inhämta och 
rapportera amerikanskt TIN-nummer även för befintliga konton. Detta 
skapade problem eftersom de finansiella instituten ibland inte kan inhämta 
och rapportera amerikanskt TIN-nummer. Det gäller t.ex. om kontohavaren 
inte har något sådant nummer eller vägrar att lämna det till det finansiella 
institutet. Betydande brister i efterlevnaden av FATCA-avtal enligt modell 1  
kan leda till att det finansiella institutet anses vara icke-deltagande med 
avseende på FATCA och belopp kan hållas inne på betalningar från 
amerikanska finansiella institut. Med anledning av dessa problem publicerade 
U.S. Treasury och IRS den 25 september 2017 sin första notis om lättnader i 
TIN-kravet. Det notisen gällde för rapportering avseende 2017–2019. Under 
den tidsperioden var det inte nödvändigt att inhämta och rapportera 
amerikanskt TIN-nummer för befintliga konton om det finansiella institutet i 
stället rapporterade födelsedatum, årligen begärde in amerikanskt TIN-
nummer från kontohavaren och årligen genomsökte sin elektroniskt sökbara 
data efter det amerikanska TIN-numret. 2019 tog IRS också fram 
lättnadsprocedurer för skatteredovisning av vissa personer som vill säga upp 
sitt amerikanska medborgarskap. 
 
 
U.S. Treasurys och IRS:s notis 2023-11 är en något utbyggd variant av den 
tidigare notisen från 2017. För att lättnadsreglerna ska kunna tillämpas av 
finansiella institut ställs det krav både på de finansiella instituten och på 
13 
 

jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt modell 1. Som i den tidigare notisen 
ställs det krav på att det finansiella institutet i stället rapporterar 
födelsedatum, årligen begär in amerikanskt TIN-nummer från kontohavaren 
och årligen genomsöker sin elektroniskt sökbara data efter det amerikanska 
TIN-numret. Nytt jämfört med den tidigare notisen är att det finansiella 
institutet också ska rapportera en TIN-kod för varje konto där amerikanskt 
TIN-nummer saknas. TIN-koderna tillhandahålls av IRS. Sådana koder har 
tidigare frivilligt kunnat lämnas. I notisen anges också att viss information 
från U.S. State Department och IRS ska kommuniceras till kontohavaren i 
samband med att det finansiella institutet begär in amerikanskt TIN. 
Kommunikationen ska ske på det sätt som troligast når mottagaren. Vad 
avser de krav som ställs på jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt modell 1, 
som ju nästan alla medlemsstater är, gäller att de före utgången av september 
året efter det år som uppgifterna avser ska göra ansträngningar i god tro för 
att 1) uppmuntra amerikanska medborgare i landet att lämna amerikanskt 
TIN-nummer till de finansiella instituten när det efterfrågas, 2) framtvinga 
efterlevnad av finansiella institut som har identifierats som potentiellt icke-
efterlevande av den amerikanska behöriga myndigheten, 3) uppmuntra 
finansiella institut i landet att inte diskriminera amerikanska medborgare som 
lämnar amerikanskt TIN-nummer, och 4) om det efterfrågas av USA, ta steg 
för att ingå överenskommelse mellan behöriga myndigheter för att 
implementera ett FATCA-avtal, ändra en bilaga II (där undantagna 
finansiella institut och konton listas) till ett FATCA-avtal eller utbyta land-
för-land-rapporter. Kraven på jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt 
modell 1 kommer att anses vara uppfyllt med avseende på rapportering för 
2022. Det innebär att åtgärder kommer att förväntas ha vidtagits senast vid 
utgången av september 2024. Den nya notisen gäller för 2022–2024 och det 
finns alltså fortfarande inte någon permanent lösning. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
14 
 

 
 
 
 SE har inte lämnat några synpunkter, men vissa ändringar 
har gjorts som får ses som förbättringar. 
3. Svensk ståndpunkt  
SE har inga synpunkter avseende FATCA i detta skede. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15