[P]
Information om JO:s beslut
JO tar emot ett stort antal anmälningar per år. Al a anmälningar granskas
av sakkunniga jurister och en bedömning görs av om ärendet ska utredas
eller inte. De flesta utreds inte.
Att JO inte går vidare med en anmälan, dvs. att den skrivs av, beror ofta på
något av följande:
• Anmälan gäller missnöje med en domstols avgörande eller en
myndighets beslut. JO kan inte ändra en dom eller ett beslut. Sådana
avgöranden kan dessutom ofta överklagas till en högre instans och JO:s
prövning ska inte ersätta detta.
• Anmälan gäller något som en annan myndighet kan utreda eller har
utrett. JO:s granskning ska inte ersätta den til syn och rättstil ämpning
som andra myndigheter ska sköta.
• Sådant som inträffat för mer än två år sedan utreds i princip inte.
• Anmälan gäller någon som inte omfattas av JO:s til syn. Det är i princip
bara myndigheter och deras anställda som står under JO:s til syn.
• Anmälan är opreciserad eller för otydlig.
• Det har inte kommit fram något annat än att den som anmälts i
väsentliga delar har handlat på ett korrekt sätt eller så har myndigheten
själv redan rättat till det anmälda missförhål andet.
• Det finns inte tillräcklig anledning för JO att ta upp ärendet, trots att
gäl ande regler inte har följts i al a delar.
• JO beslutar inte om skadestånd och ger inte heller rättsliga råd.
Riksdagens ombudsmän – JO
E-post:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xx.xx
Box 16327
Telefon:
08-786 51 00
103 26 Stockholm
Texttelefon: 020-600 600
Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 4 A
Fax:
08-21 65 58
www.jo.se